ผลของโปรแกรมการกระตุ้นพูดต่อพัฒนาการด้านภาษาในเด็กที่พูดช้า ที่มารับบริการคลินิกกระตุ้นพัฒนาการเด็ก โรงพยาบาลพัทลุง
เผยแพร่แล้ว: ธ.ค. 18, 2023 |
คำสำคัญ: โปรแกรมการกระตุ้นพูด, พัฒนาการด้านภาษา, เด็กพูดช้า |
บทคัดย่อ
การวิจัยกึ่งทดลองนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการกระตุ้นพูดต่อพัฒนาการด้านภาษาในเด็กที่พูดช้า กลุ่มตัวอย่างคือ เด็กอายุ 1-3 ปี ที่มีพัฒนาการด้านภาษาช้าและผู้ดูแลเด็ก ที่เข้ารับการกระตุ้นที่คลินิกกระตุ้นพัฒนาการเด็ก โรงพยาบาลพัทลุง จำนวน 50 คน สุ่มแบบง่าย แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 25 คน กลุ่มควบคุมได้รับการกระตุ้นตามปกติ ส่วนกลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมการกระตุ้นพูดที่พัฒนาขึ้นตามแนวคิดการสร้างเสริมสมรรถนะแห่งตนของแบนดูรา เก็บข้อมูลในช่วงเดือนมกราคม พ.ศ. 2564 ถึงเดือน มกราคม 2565 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ โปรแกรมการกระตุ้นพูด แบบบันทึกข้อมูลทั่วไปของเด็กและผู้ดูแล และแบบประเมินพัฒนาการด้านภาษา อายุ 1-3 ปี วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา ไคสแควร์ และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบวัดซ้ำ (repeated measures ANOVA)
ผลการวิจัยพบว่า เมื่อเปรียบเทียบกับกลุ่มควบคุมในช่วงระยะเวลาก่อนการทดลอง เดือนที่ 1 เดือนที่ 2 และหลังการทดลอง พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ได้รับโปรแกรมการกระตุ้นพูด มีผลต่างคะแนนเฉลี่ยพัฒนาการด้านการเข้าใจภาษาและพัฒนาการด้านการใช้ภาษาสูงกว่าอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลการวิจัยครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า โปรแกรมการกระตุ้นพูดนี้มีประสิทธิภาพ พยาบาลที่ดูแลเด็กพัฒนาการด้านภาษาช้าสามารถนำไปใช้ เพื่อสร้างเสริมสมรรถนะเด็กและผู้ดูแลเด็กในการกระตุ้นและส่งเสริมพัฒนาการด้านภาษาให้เด็กมีพัฒนาการสมวัย
References
เอกสารอ้างอิง
1. Siriwannabut P. Theory of developmental psychology. Bangkok: Chulalongkorn University Press; 2020. (in Thai) |
2. Fuengfoo A. Developmental surveillance and screening. In Sucharitphong S, Rungpaiwan R, Hansakunachai T, Benjasuwannathep B, Fuengfoo A, et al. (Eds.). Child development and behavior, volume 4. Bangkok: P.A. Living; 2018, p. 147-176. (in Thai) |
3. Buain O. Pre-primary educational child development outcome in developing countries: Empirical evidences from Thailand. Development Economic Review. 2017; 1(11): 73-107. (in Thai) |
4. Digital Government Development Agency. Twenty-year national strategic (2017-2036); 2017. [cited 2020 March 10]. Available from Digital Government Development Agency Website: https://www.dga.or.th/upload/ download/file_32600e26a233b3fc9c88e48300c 10334.pdf (in Thai) |
5. Office of the National Economic and Social Development Council. The twelfth national economic and social development plan (2017-2021); 2017. [cited 2020 March 10]. Available from Office of the National Economic and Social Development Council Website: https://www.nesdc.go.th/ewt_dl_link.php?nid=6422 (in Thai) |
6. Ministry of Public Health. Developmental surveillance and promotion manual. Bangkok: Printing House of the Agricultural Cooperatives Association of Thailand; 2016. (in Thai) |
7. Department of Health. To study the 6th of factors effecting to child development in Thailand in 2017. Bangkok: C G Tools Co, Ltd; 2018. (in Thai) |
8. Health Data Center, Ministry of Public Health. Results of screening operations. Child development by age group, special pp; 2020. [cited 2020 November 25]. Available from Health Data Center, Ministry of Public Health Website: ผิดพลาด! การอ้างอิงไฮเปอร์ลิงก์ไม่ถูกต้อง. php?catid=1ed90bc32310b503b7ca9b32af425ae5&id=2238b 7879f442749bd1804032119e824 (in Thai) |
9. Noipayak P, Ngernlangtawee D. Child development. In Sucharitphong S, Rungpaiwan R, Hansakunachai T, Benjasuwannathep B, Fuengfoo A, Juthaphisit J. (Eds.), Child development and behavior, volume 4. Bangkok: P.A. Living; 2018, p. 365-82. (in Thai) |
10. Siripornpanich W, Kochapakdee N. Brain and child development. In Sucharitphong S, Rungpaiwan R, Hansakunachai T, Benjasuwannathep B, Fuengfoo A, Juthaphisit J. (Eds.), Child development and behavior, volume 4. Bangkok: P.A. Living; 2018, p. 3-18. (in Thai) |
11. McKean C, Reilly S, Bavin E, Bretherton L, Cini E, Conway L, et al. Language outcomes at 7 years: Early predictors and co-occurring difficulties. Pediatrics. 2017; 139(3): e20161684. |
12. Medical record and statistics. Child development stimulation at Phatthalung Hospital. Phatthalung: Phatthalung provincial public health office; 2019. (in Thai). |
13. Department of Mental Health, Ministry of Public Health. Thai early developmental assessment for intervention: TEDA4I. Bangkok: Printing House of the Agricultural Cooperatives Association of Thailand; 2015. (in Thai). |
14. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman and Company; 1997. |
15. Sangpara J. Effects of a language development promoting program for children aged 2-3 years: A preliminary study. Udonthani Hospital Medical Journal. 2018; 26(2): 137-147. (in Thai) |
16. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Thorofare, NJ: Erlbaum; 1988. |
17. Rachanukul Institute, Department of Mental Health, Ministry of Public Health. Basic speaking practice guide. Bangkok: Thailand Agricultural Cooperative Assembly Limited; 2003. (in Thai) |
18. Thongluang P. The effect of self-efficacy developing program on promoting early childhood development. [thesis]. Naresuan University; 2015. (in Thai) |
19. Sunthiraphong P. Language and speech development; 2019 [cited 2020 October 15]. Available from Rachanukul Institute Website: http://rajanukul.go.th/new/_admin/download/20-5923-1482492733.pdf (in Thai) |
20. Kittitongsophon W. Development of model for promoting developmental language in childhood age 1-3 years by parents through mobile applications. [dissertation]. Naresuan University; 2022. (in Thai) |
21. Tohyusoh N, Muksing W. Effect of a perceived self-efficacy promoting program of mothers on their promoting development behaviors of children age 0-5 years. Mahamakut Graduate School Journal. 2020; 18(2): 196-208. (in Thai) |